Terwijl het veiligheidsinstituut EuroNCAP haar laatste botsproef aankondigt als een bewijs dat kleine en goedkope auto’s niet onveilig hoeven te zijn valt de Suzuki Alto door de mand. Het model scoort slecht in alle categorieën en behaalt een eindscore van slechts drie sterren.

Veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft weer zes modellen onderworpen aan een crashtest. Behalve de Audi Q5 gaat het dit keer vooral om kleinere automodellen. De resultaten laten zien dat ook auto’s in de kleinste segmenten veilig kunnen zijn. Vijf van de zes geteste auto’s behaalden de maximale ‘overall’ score van vijf sterren. Naast de Audi Q5 zijn dit de Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul en Peugeot 3008.

Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP zegt: “Velen beweren dat het gewicht en de grootte van de auto de enige criteria voor veiligheid zijn. Wij geloven dat andere veiligheidsaspecten net zo belangrijk zijn. De kleinere auto’s die we getest hebben en waarvan vandaag de resulten bekend zijn gemaakt tonen aan dat de grootte niet in de weg hoeft te staan van all-round veiligheid.”

Tussen de geteste auto’s zit echter een klein model dat wel degelijk slecht scoorde: de Suzuki Alto. Het is opvallend te zien dat deze auto op alle onderdelen van de test – volwassen inzittenden (55 procent), kinderen (46 procent), voetgangersveiligheid (35 procent) en safety assist (29 procent) – slecht presteerde. Inmiddels heeft Suzuki, als reactie op de lage score, besloten om ESP in ieder geval optioneel aan te bieden op alle Alto-uitvoeringen. Afwezigheid van het elektronische stabiliteitsprogramma leidt tot een lagere EuroNCAP-score.

EuroNCAP deelt complimentjes uit aan Honda en Hyundai voor de goede scores (60 en 64 procent respectievelijk) van de geteste modellen op voetgangersveiligheid. De Kia Soul blijkt goede stoelen te hebben, zo wijst de whiplash-test uit. EuroNCAP kondigt aan dat het in de komende drie jaar nog strengere eisen gaat stellen om op alle veiligheidsonderdelen betere voorzieningen te stimuleren.