Gisteren opende Herman Wijffels in Zeist het ‘eerste Nederlandse elektrische mobiliteitscentrum’. Bij deze ‘dealer’ worden de ECE-versies van de Lotus Elite en de Volkswagen Golf Variant verkocht, plus het Franse kantelwagentje Lumeneo.

Met de onthulling van de smalle Lumeneo – de passagier zit achter de bestuurder – opende Wijffels het nieuwe bedrijf Elipo (kort voor ‘Electrical Power’) dat naar eigen zeggen ‘s lands eerste elektrische mobiliteitscentrum is. Wijffels noemde het nieuwe centrum voor elektrische voertuigen ‘een welkom initiatief’ omdat ondernemers cruciaal zijn in de verbreiding van duurzamere mobiliteit.

Elipo levert de door Electric Cars Europe (ECE) omgebouwde Lotus Elite en Volkswagen Golf Variant. Deze elektrische uitvoeringen zullen niet voor iedereen betaalbaar zijn. De prijskaartjes vermelden ruim 117.000 euro voor de VW en bijna 129.000 euro voor de Lotus. Ook de levering zal nog op zich laten wachten, ECE-directeur Willem van der Kooi meldde dat de orderportefeuille vol zit tot maart 2010.

Wel zal Elipo vanaf eind dit jaar de Lumeneo leveren, voor zo’n 35.000 euro. Dit tweepersoonsautootje loodst je probleemloos de file door. Het heeft een topsnelheid van 130 km/u en de sprint vanuit stilstand wordt in 8 seconden afgelegd. Na 150 km rijden is de accu leeg en moet rekening gehouden worden met een oplaadtijd van vier uur. Elipo levert behalve auto’s ook elektrisch aangedreven scooters, steps, Solexen, motorfietsen en boten.

Bij de opening stond ‘Nederlands meest invloedrijke duurzame Nederlander’ Herman Wijffels stil bij de toekomst van de elektrische voertuigen: “De elektrische auto zal een vergelijkbare technische ontwikkeling doorlopen als de auto die we nu kennen. Accu’s zijn nog lang niet uitontwikkeld. EV’s (elektrische voertuigen – red.) zullen op den duur vergelijkbaar zijn met auto’s met verbrandingsmotor, zowel qua prestaties als qua actieradius.”