De pragmatisch ingestelde leaserijder kiest graag een stationcar en daarom is Toyota meer dan blij dat het merk de Auris Touring Sports toe kan voegen aan het modellengamma. De duopolie van de belastingvrije Renault Mégane Estate en Ford Focus Wagon komt daarmee teneinde, want met slechts 85 g/km CO2 komt deze praktische Auris met hybride-aandrijving in aanmerking voor 14 procent bijtelling.  Op het zonnige Mallorca probeer ik de meest Hollandse versie van de Auris uit.

Laten we beginnen met de praktische kant van de Auris Touring Sports. De 530 liter grote bagageruimte is een van de grootste in zijn klasse. Dat gaat helaas niet op voor de beenruimte achterin. Die is voldoende, maar wordt overklast door de ruimte van bijvoorbeeld de Volkswagen Golf. De Auris slaat terug wanneer je met een hendeltje in de kofferbak de achterbank neerklapt en het maximale laadvolume van 1.658 liter vrijmaakt. En met meer dan 2 meter laadlengte is voor een bezoekje aan de bouwmarkt geen bestelbus meer nodig. De laadvloer is vlak en onder de dubbele bodem bevinden zich diverse opbergvakken voor onder meer het uitneembare afdekzeil en bagagenet. Dat laatste is ook achter de voorstoelen te monteren, om de lading veilig achterin te houden.

De 530 liter grote bagageruimte is een van de grootste in zijn klasse.

Het dashboard komt weinig verfijnd over, maar in ergonomisch opzicht deugt het wel. De styling van het exterieur enthousiasmeert mij meer dan de hatchback dat doet – er staat een knappe, dynamisch gelijnde stationcar.

Uiteraard een hybride

Om aan de wensen van de toerist tegemoet te komen kan er nu ook een trekhaak worden gemonteerd – bij andere hybrides van Toyota is dat niet toegestaan. Een ‘trekgewicht’ van 345 kg is natuurlijk niet veel maar je kunt nu wel een klein bagagekarretje meenemen op vakantie. Caravanrijders kunnen uitwijken naar reguliere benzine- en dieselvarianten, waarvan Toyota er in Nederland weinig verwacht te verkopen. Daarom rijd ik met de hybride-variant, die dezelfde aandrijflijn heeft en dezelfde zuinigheid biedt als een Toyota Prius.

Het opgegeven verbruik van 3,7 l/100 km zat er niet in, maar in de praktijk blijf je gemakkelijk onder de 5,0 l/100 km (1 op 20). Tegelijkertijd is de Auris een dynamischer sturende auto dan een Prius. De Auris reageert op de bochtige Mallorcaanse wegen lekker direct, hoewel de stuurinstallatie iets meer weerstand mag bieden. Het onderstel is vooral comfortabel maar overhellen doet de Auris slechts in beperkte mate. Toch zul je niet gauw de grenzen opzoeken, want hoewel de ‘Touring Sports’-typeaanduiding misschien anders suggereert, rijdt de Auris Hybrid op kalm tempo het prettigst. De traploze transmissie geeft een vloeiende acceleratie, maar een gehaaste rijstijl wordt afgestraft door een loeiende motor en een roodverlichte ‘eco-meter’.

Toyota Auris Touring Sports

Nakijken

De Touring Sports is 1.000 euro duurder dan de Auris hatchback en daarmee wordt een ruimtelijke upgrade heel aantrekkelijk. Voor 24.750 euro stap je in een Hybrid en beschik je over 136 pk en een automaat. Met zijn lage brandstofverbruik en grote actieradius is deze Japanner een volwaardig alternatief voor de momenteel populaire eco-diesels. In 2014 komt daar (t.o.v. diesel) een lagere motorrijtuigenbelasting bij, maar qua 14 procent bijtelling heeft Toyota dan het rijk der fiscaalvriendelijke stationwagons voor zich alleen. Volgend jaar verschuiven de uitstootgrenzen, worden dieselende concurrenten financieel minder aantrekkelijk en geeft ‘ie de concurrentie (vooralsnog) het nakijken.