De huidige generatie Kia Sportage bleek al bij zijn introductie in 2010 een schot in de roos. De C-segment SUV is vooral geliefd en geprezen om zijn uiterlijk. Nu de populariteit een beetje begint af te zwakken vindt Kia het tijd voor een bescheiden update, waarbij z’n aansprekende looks intact blijven. Een nieuwe grille, andere achterlichten en een opgewaardeerd interieur met nieuwe multimedia en mooiere materialen zijn de belangrijkste verbeterpunten. Het ‘versoepelde’ onderstel, de gewijzigde stuurinrichting en de nieuwe tweeliter benzinemotor test ik op een zonnig Sicilië.

Je moet twee keer kijken om de wijzigingen aan de vernieuwde Kia Sportage te ontdekken, maar bij het insturen van de eerste bocht voel je de progressie. Waar ‘ie voorheen een erg licht stuurgevoel had met een elastieken weerstand, daar is het stuurgevoel nu veel gelijkmatiger en bovendien directer rond de middenstand. 

Een ander kritiekpunt bij de huidige versie van de Sportage is de straffe onderstelafstemming. Bij de nieuwe valt de vering en demping nog altijd als ‘stevig’ te omschrijven, maar niet meer hinderlijk hard. Kia verstevigde de wielophanging op diverse punten, waardoor de stijfheid en het bochtengedrag is verbeterd. De zwaardere achterveren zijn goed nieuws voor de caravanrijders, evenals het trailer stabiliteitssysteem. De Sportage met handgeschakelde 2.0 benzinemotor mag 1.900 kg trekken.

Het stuurgevoel is nu veel gelijkmatiger en directer rond de middenstand

Minder toeren

Tijdens deze introductie reed ik met die nieuwe benzinemotor, een direct ingespoten 2.0 GDI met 166 pk. Deze motor levert 3 pk en 11 Nm meer dan het oude tweeliter blok, maar is nog steeds een motor die pas bij hoge toeren goed presteert. Het koppelverloop is gunstiger dan voorheen, maar vergeleken met de moderne turbomotoren van de concurrenten is de souplesse niet bijzonder. De zestraps automaat gedijt het beste bij een kalme rijstijl en dan draait de motor weinig toeren. De handgeschakelde zesbak kan z’n krachten beter spreiden en de motor minder toeren laten draaien dan de oude vijfbak. Een dikkere voorruit zorgt bovendien voor meer stilte aan boord. Een rit met de High Power diesel met 184 pk en bijna 400 Nm levert een prettigere duw in de rug op, maar ook aanzienlijk meer motorrumoer. Uiteindelijk zal het merendeel van de kopers voor de beter betaalbare 1.6 GDI benzinemotor kiezen, die met 135 pk een prima instapper is.

Infinity by Harman

Het grote touchscreen van de multimedia is verder geüpgraded met geluid van ‘Infinity by Harman’ en dat klinkt de kenner als muziek in de oren. Tussen de tellers pronkt in de duurdere versies nu ook een boordcomputer met een 4,2 inch kleurendisplay. De toplaag van de deurpanelen is voorzien van een zachtere kunststoflaag en de dashboardinleg heeft een wat hoogwaardiger profiel. Vier nieuwe kleuren, 18 inch lichtmetalen wielen en een haaienvinnetje – in plaats van een ouderwets antenne - op het dak maken deze bescheiden make-over helemaal af.

Nog even modieus en voordelig

De vernieuwde Sportage stuurt beter, rijdt soepeler en is bijgepunt op diverse onderdelen. Dat maakt het geen fundamenteel andere auto, maar wel een beter aanbod dan voorheen. Vanaf 25 mille rijd je al aircogekoeld de showroom uit, terwijl de zeer complete BusinessPlusLine met navigatie, goede audio en panorama dak net geen 30.000 euro kost. En zo is en blijft de vernieuwde Sportage nog even modieus en voordelig als 4 jaar geleden.