We praten graag over het weer. Want, weer of geen weer, we zijn altijd onderweg om de elementen te trotseren. Als het regent pakken we de auto, schijnt de zon dan wordt de fiets uit de schuur gehaald. Het weer speelt helemaal een cruciale rol als er een cabriolet op de oprit staat. Zijn de weergoden ons goed gezind, dan is het tijd om - zoals ik het noem - 'nutteloos rondjes te rijden'. Oftewel: dak open, zonnebril op en intens genieten van de zon, de auto én de omgeving. De nieuwe Mercedes-Benz SLK is daar uitermate geschikt voor. En om deze test nóg leuker en interessanter te maken, zetten we de ‘instap’-SLK tegen de 13.250 euro duurdere en 121 pk sterkere variant met V6.

Deze twee roadsters zijn perfecte voorbeelden van wat kleur en opties met een auto kunnen doen. De Mercedes SLK 200 is met zijn galenietzilveren lak en 17 inch 10-spaaks wielen keurig chique, de zwarte en van het AMG-sportpakket voorziene SLK 350 vormt een sinistere tegenpool. Dat pakket omvat onder andere 18 inch AMG-wielen, donker getinte lichtunits en een sportonderstel dat de koets met 10 millimeter verlaagt. Ook de stevigere bumperpartijen en sideskirts zijn van AMG. Dat alles samengevoegd maakt de SLK lekker agressief. Beide SLK’s hebben een specifieke présence. De SLK 350 is de stoere man met nonchalante baard, terwijl de SLK 200 de rol van stijlvolle, gladgeschoren zakenman op zich neemt.

Hoe je de SLK ook aankleedt, de derde generatie van de SLK ziet er altijd geweldig uit. Gezien de constante stroom aan positieve reacties sta ik daar niet alleen in. Een open of gesloten toestand doet niet ter zake, het plaatje klopt. Het design leunt overduidelijk op de huidige huisstijl van Mercedes-Benz. Zodoende geen ronde vormen en een op SLR geïnspireerde snoet zoals op zijn voorganger, maar strakke lijnen en de herkenbare rechtopstaande grille die het Duitse merk bij de SLS AMG (her)introduceerde. Het lekkerste is toch wel de welgevormde derrière, die je dankzij 184 of 306 pk vaak aan je medeweggebruikers kunt showen.

De invloed van de SLS

Voor het interieur zijn de mooiste delen uit de SLS AMG gehaald. Het behoeft weinig uitleg dat het dashboard erg goed oogt. Het is door de welhaast één op één overgenomen tellerkokers en luchtroosters een feest van herkenning, alleen verklapt de SLK zijn sterk lagere prijs ten opzichte van de SLS door de gebruikte materialen. Dat echter wel zoals we van Mercedes-Benz gewend zijn: bovengemiddeld goed. Iets minder blij word ik van de esdoornhouten sierlijsten op de middenconsole. Die kraakt in de SLK 200 behoorlijk, in de 350 gek genoeg een stuk minder. Beide auto’s zijn niet geheel kraakvrij, wat versterkt wordt als de stoelen tegen de afscheiding tussen het zitcompartiment en bagageruimte worden geschoven. Over de zetels kan ik kort zijn, die zitten uitstekend en zijn bovendien lekker laag geplaatst. Niet ideaal met in- en uitstappen, maar belangrijker is dat het de rijbeleving versterkt.

Wie gevoelig is voor het behoud van een mooi kapsel zal zijn of haar heil moeten zoeken in bijvoorbeeld de E-Klasse Cabriolet.

Keuzes maken

Er zijn twee navigatiesystemen en even zoveel audiosystemen verkrijgbaar. Om te beginnen kun je kiezen uit een routeplanner van Becker. Die kost 750 euro, terwijl het beroemde Comand een waarde van 2.580 euro vertegenwoordigt. Alle verschillen zal ik je besparen, maar naast het formaat van het scherm is het noemenswaardig dat het duurdere systeem niet alleen sneller op commando’s reageert, maar zich ook makkelijker laat bedienen. Om het kort samen te vatten: de betaalbaarste variant voldoet, de duurdere is uitstekend. Hetzelfde geldt voor het standaard audiosysteem en het 700 euro kostende sound system van Harman en Kardon. Deze niet al te dure optie is werkelijk iedere euro waard. De zonder meerprijs gemonteerde audio-installatie is prima, het Harman en Kardon-systeem klinkt haarscherp. Uiteraard biedt de optielijst nog meer interessante dingen, zoals een panorama variodak (vergelijkbaar met het glazen dak van de Volkswagen Eos en Renault Mégane CC) en Airscarf (410 euro) voor warme lucht in je nek. Mercedes-Benz levert twee soorten windschermen. Het ene bestaat uit twee transparante en wegklapbare windschermen (280 euro), het ander is een groot stoffen windschot (140 euro). De voordelige keuze houdt voelbaar meer wind uit de auto, maar kost meer tijd en moeite om te (de)monteren. Toch bewijzen beide windschermen hun nut, maar in de luwte zit je eigenlijk nooit. Wie gevoelig is voor het behoud van een mooi kapsel zal zijn of haar heil moeten zoeken in bijvoorbeeld de E-Klasse Cabriolet.

Het behoeft weinig uitleg dat het dashboard erg goed oogt

Overtreffende trap in het kwadraat

De weergoden waren mij in de eerste helft van de testperiode goed gezind, het stalen dak lag vrijwel constant in de kofferbak. Uiteraard gaat dit geheel elektrisch en ook nog behoorlijk vlot, alleen moet je zo goed als stilstaan om het compacte dak zijn ding te laten doen. De SLK 200 met de 1,8-liter turbomotor onder de kap heeft de eer om als eerste van de zon te genieten en dat gaat met deze viercilinder meer dan prima. Niet alleen produceren de rechthoekige uitlaten een prettige sound, de basismotor maakt qua prestaties indruk. Met 270 Nm koppel bij 1.800 tpm en 184 pk vermogen is deze SLK een prettige reisgenoot. In zeven seconden heeft ‘ie de 100 km/u aangetikt en hij laat op hoge toerentallen geinige 'plofjes' horen bij het overschakelen. Hoewel deze motor in combinatie met de zeventraps automaat in staat is om lekkere prestaties neer te zetten, is de SLK door zijn afstelling vooral een comfortabele cruiser. De 7G-tronic schakelt vrijwel onmerkbaar over en het liefst bij zo laag mogelijke toerentallen. Met de aanwezige turbo is het aantikken van de redline ook bij lange na niet nodig, maar als je dat wel doet wordt het rijden nóg leuker!

Het is werkelijk verslavend om het gaspedaal naar beneden te drukken, al is het alleen maar om het motorgeluid te horen.

De SLK met de 3,5-liter V6 heeft andere ideeën als het gaat om rijplezier. Het vermogen van 306 pk en de sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden spreken voor zich. Het is echter vooral de manier waarop de V6 zijn werk doet, de SLK 350 is wat je noemt een toerenmonster. Dankzij het sterke blok en zijn veel heftigere reactie op het gaspedaal maakt de V6 al op lage toeren gehakt van de geblazen vierpitter. Het echte feest begint pas na de 5.000 tpm. Dan brult de motor niet alleen harder, je voelt een soort van extra boost en wordt nog harder in je stoel gedrukt. Het is werkelijk verslavend om het gaspedaal naar beneden te drukken, al is het alleen maar om het motorgeluid te horen. De 200 klinkt al leuk, dit is de overtreffende trap in het kwadraat! Het begint al bij het starten, wanneer de V6 met een stoere grom wakker wordt.

Verschillende karakters

In tegenstelling tot de 200 kun je in de 350 met flippers achter het stuur schakelen en dat past helemaal bij zijn hitsige karakter. De kleinste motor biedt wel de mogelijkheid om via de automaatpook manueel te schakelen, maar de reactie is traag en verre van sportief. En alleen al dat geeft de verschillende karakters van beider motoriseringen aan. De SLK 200 is gemaakt om soepel en snel, maar toch beschaafd rond te toeren. De SLK 350 daagt je uit, vraagt om jouw zware rechtervoet en heeft eigenlijk het karakter van een sportcoupé. Ik betwijfel of de hogere machten het als een argument beschouwden om het juist in de periode met de zespitter grauw en regenachtig weer te laten zijn, maar het maakt bij de 350 net wat minder uit dat de kap niet altijd open kon. In de regen merk je hoe graag de SLK 350 vooruit wil, want het is wel eens opletten met wielspin. Iets waar de SLK 200 nauwelijks last van heeft. Je kunt overigens prima rustig met de V6 rijden en als we met beide roadsters op pad gaan voor een vergelijking van het testverbruik, blijken ze zelfs allebei een gemiddeld verbruik van 1 op 12,2 te scoren. Het standaard aanwezige start-/stopsysteem draagt hier zeker aan bij. De V6 lust bij intensief gebruik echter een hoop meer benzine en dat is goeddeels te wijten aan zijn opzwepende karakter. Schrik dus niet als je na een sportieve rit van 1 op 6 hebt gereden, terwijl de 200 dan aanzienlijk minder verbruikt.

Het karakter van de SLK is prachtig in balans

Qua rijgedrag zijn de verschillen minder groot, wat te maken heeft met het feit dat op de optielijst van de SLK 200 het Dynamic Handling Package was aangekruist. Door middel van een sportknop kun je hiermee de schokdemping harder zetten en stuurt de SLK dan iets zwaarder. Mercedes-Benz doet niet gauw concessies en dat betekent dat de SLK zowel met sportonderstel en 18 inch wielen als met instelbare schokdemping altijd voldoende comfort biedt. In bochten helt de koets nauwelijks over en de stuurinrichting mag dan wat licht zijn, hij is wel lekker scherp. Je voelt precies wat de voorwielen doen en de compacte roadster is hierdoor heerlijk te plaatsen. De hoeveelheid rijplezier is vergelijkbaar met die in de Mazda MX-5, op dat gebied niet bepaald het slechtste voorbeeld. De 350 laat zich – uiteraard – sneller van zijn stoute kant zien, zodoende wil de achterzijde wel eens dwars gaan. Hoe dan ook, het karakter van de SLK is prachtig in balans. Je kunt er rustig mee toeren zonder last te hebben van de stuggere afstelling van de SLK 350, die tegelijkertijd ook ontzettend sportief kan zijn.

Altijd een goede keuze

Eén conclusie die ik vooraf al kon trekken, is dat de 350 sneller is dan de 200. De heftigheid die daarbij hoort, is wel een verrassing. Beide SLK’s tonen een eigen gezicht, die in dit geval ook aan het uiterlijk zichtbaar is. En dat maakt geheel duidelijk voor wie welke motor bedoeld is. Met de 200 heb je voor nog geen 50.000 euro een uitstekende roadster, de 350 biedt voor de vanafprijs van een kleine 63.000 euro beduidend meer. Het is alleen de vraag of jij jezelf bij de opvallende 350 vindt passen. Iedereen zal met recht volledig kunnen genieten van de SLK 200, de 350 zal een specifiekere doelgroep aanspreken. Om maar even wat clichés van stal te halen: de 200 is de SLK die je het meest langs boulevards zal zien, terwijl de 350 ergens met hels kabaal slingerweggetjes beproeft.