Een graantje meepikken van het succesvolle midi-SUV-segment. Dat is wat Citroën wil met de C4 Aircross (en Peugeot met zustermodel 4008). De Fransen werken al jarenlang samen met Mitsubishi en voor hun midi-SUV klopten ze wederom in Japan aan. De Mitsubishi ASX aankleden met Franse haute couture vormde een snelle, eenvoudige mogelijkheid om te concurreren met bestsellers als de Kia Sportage en Volkswagen Tiguan. Omdat de Peugeot 4008 niet naar Nederland komt, nam ik de Citroën C4 Aircross mee voor een test.  

Citroën laat haar C4 Aircross knipogen naar de bejubelde DS-lijn in een poging de C4 Aircross mooier te laten zijn dan de Mitsubishi ASX. Die opzet is geslaagd. Gespoten in deze parelmoerwitte lak en staand op tweekleurige, 18 inch lichtmetalen wielen straalt de C4 Aircross een DS-achtige klasse uit. Rechtopstaande LED-strookjes in de voorbumper, een in de grille verwerkt Citroën-logo en typische Citroën-koplampen geven de C4 Aircross een herkenbaar gezicht. Aan de achterzijde zijn Citroën-typische achterlichtunits te vinden. Alleen van opzij springen Mitsubishi ASX-lijnen in ‘t oog, afwijkend is het derde zijruitje dat bij de Citroën optisch met de achterruit is verbonden. Boven het ‘verbindingsstukje’ is een chroomstrip met Aircross-logo en ‘windroos’ geplaatst - een alleraardigst detail.

Gebleven

Zo smaakvol Citroën het exterieur heeft aangepakt, zo gemakkelijk maakten de Franse designers zich er binnenin vanaf. Begrijpelijk, want het interieur van de Mitsubishi ASX biedt een redelijk goede basis. Jammer is alleen dat de hier en daar harde kunststoffen en de nogal basale uitstraling zijn gebleven. Lederen bekleding (inclusief stoelverwarming 1.995 euro) en hoogglanszwarte inleglijsten doen daaraan weinig. In plaats van een gerebadgede, licht aangepaste Mitsubishi-hoepel had ik liever een smaakvol Citroën-stuurwiel gezien, evenals een bestuurdersstoel die verder omlaag kan. Het 2.300 euro kostende Mitsubishi-navigatiesysteem is geen aanrader. De menustructuur en een veelvoud aan kleine touchscreenknoppen maken het kiezen voor een af-dealer leverbare, evengoed geïntegreerd TomTom-systeem van 1.099 euro wel erg makkelijk. De overzichtelijkheid van de fraaie klokkenwinkel en boordcomputer is goed. Kleine misser is dat de bedieningsknoppen voor de stoelverwarming zijn weggemoffeld naast de zittingen.

Zo smaakvol Citroën het exterieur heeft aangepakt, zo gemakkelijk maakten de Franse designers zich er binnenin vanaf.  

Zonder extra’s kost deze Citroën C4 Aircross 1.6i 2WD Exclusive 29.095 euro. Zaken als xenonverlichting, keyless entry en parkeersensoren maken deze topuitvoering 2.300 euro duurder dan de Tendance. En die is met cruise control, klimaatregeling, 16 inch lichtmetalen wielen en audiosysteem met Bluetooth reeds keurig bedeeld.  De Citroën is zo’n 2.500 euro duurder dan het origineel van Mitsubishi, de prijslijst van de Hyundai iX35 begint zo’n 1.500 euro eerder dan die van de C4 Aircross en Volkswagens Tiguan is aanmerkelijk kostbaarder. Het voor 1.050 euro in de boeken staande panoramadak verlicht het interieur overdag met zonlicht en ’s avonds met accentverlichting in de bekleding. Een chique optie, die essentiële hoofdruimte opsoupeert. Daarentegen biedt de C4 Aircross een nette hoeveelheid beenruimte. De 442 liter metende bagageruimte zit tussen die van een Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan in, maar haalt het niet bij de 564 liter van een Kia Sportage.  

Neem een dieselmotor

Het spreekwoordelijke Citroën-comfort kenmerkt de C4 Aircross niet – een direct gevolg van z’n  Japanse achtergrond. Windgeruis is vooral langs de A-stijl waarneembaar, afrol- en motorgeluiden worden evenmin voldoende gedempt. De soepele vering wordt tegengewerkt door een stevige demping, versterkt door het 18 inch grote schoeisel. Daardoor raakt het onderstel uit balans. Korte oneffenheden maken de Citroën springerig, terwijl ‘ie in bochten uit zijn veren komt en flink helt. Ondanks dat er nooit een onveilig gevoel ontstaat, zijn de windgevoeligheid en de lichte nervositeit op de snelweg een vervelend gevolg van de onderstelafstemming. Sturen doet de Aircross best gevoelig en niet heel licht. In een snel genomen bocht grijpt het ESP vroeg in. Weliswaar veilig, maar vanwege het redelijk neutrale bochtgedrag niet altijd nodig.

Citroën laat haar C4 Aircross knipogen naar de bejubelde DS-lijn

Benzinerijders zijn aangewezen op een atmosferische 1,6-liter motor met voorwielaandrijving en handgeschakelde vijfbak. Alleen de 115 pk sterke HDi is met 4WD leverbaar, een automaat staat niet op het repertoire van de C4 Aircross. De schakelindicator wil bij 55 km/u (!) naar het vijfde verzet, maar het 117 pk en 154 Nm leverende Mitsubishi-blok heeft juist toeren nodig om de C4 Aircross lekker in beweging te krijgen. Binnen de bebouwde kom en op provinciale wegen voldoet deze motorisering, maar omdat er pas voorbij de 4.000 tpm leven in de brouwerij komt en de transmissie een lange vierde en vijfde versnelling heeft is er weinig sprintvermogen boven de 100 km/u. Wie met 120 km/u en 3.100 tpm komt aanrijden en afremt voor een inhalende vrachtauto, wordt gedwongen naar het derde (!) verzet terug te schakelen om weer adequaat te kunnen accelereren. Zodra de truck teruggaat naar de rechterbaan en het gaspedaal met 90 km/u in versnelling 4 en 5 gevloerd wordt, accelereert de C4 Aircross met een respectievelijk 3.100 tpm en 2.400 tpm draaiende motor nauwelijks. Zeker met vier inzittenden en een partij bagage zal bewezen worden dat een koppelrijke dieselmotor veel beter bij deze midi-SUV past. Het 156 pk sterke 1.6 THP-blok van PSA had ook wonderen gedaan. De aandrijflijn wordt gered door een boterzacht schakelende versnellingsbak met een duidelijk schakelpatroon en nette verbruikscijfers. De verbruiksronde werd met gemiddeld 1 op 14,9 afgelegd en zelfs stevig doorrijden resulteerde in een acceptabele 1 op 11,3.

Meer nodig dan looks

In het zwaar bevochten slagveld van midi-SUV’s kan de C4 Aircross weinig meer dan koketteren met z’n uiterlijk. De Mitsubishi ASX is al geen uitblinker, de C4 Aircross dus ook niet en is dan ook nog eens relatief duur. Het interieur loopt achter op geldende ‘regels’ voor materiaalgebruik en z’n rijeigenschappen overtuigen niet. De 1,6-liter benzinemotor is economisch, maar boven de 100 km/u nekken de lange vierde en vijfde versnelling z’n beperkte vermogen. Het is erg opportunistisch van Citroën om de warme Mitsubishi-contacten simpelweg te benutten voor het creëren van een midi-SUV. Er had meer moeten gebeuren met de ASX dan alleen het aanmeten van een chique maatpak.