In ‘the US of A’ kan een 16-jarige jongen niet wachten om een klassieke All American Sportscar te bezitten. Je bent helemaal ‘de man’ als er een Chevrolet Corvette, Pontiac Firebird Trans Am of Ford Mustang uit vervlogen tijden op je oprit staat. Dat soort liefhebberij kennen wij hier nauwelijks, terwijl we in Europa vaak genoeg geconfronteerd zijn met dit soort Amerikanen, in films, games en tv-series. De Chevrolet Corvette is zo’n sportwagen waar ik als kind naar opkeek, vooral zo’n opgevoerde met een uit de motorkap stekende blower. Dat had iets onwerkelijks en ‘cools’. Alleen die naam al: Chevrolet Corvette. Cooler kan toch bijna niet? Nu mag ik – me voelend als een 16-jarige Amerikaanse jongen – eindelijk eens aan de Corvette snuffelen.

De wulpse vormen en de natuurlijke schoonheid van het oermodel stammen uit vervlogen tijden, maar toch is ook de moderne Chevrolet Corvette ontzettend ‘gaaf’. Mooi is niet de juiste omschrijving, moddervet is eerder het juiste woord. De lange motorkap, de oplopende flanken en die rechttoe-rechtaan-achterzijde met typische ronde achterlichten en een viertal uitlaten bepalen het ontwerp van de Corvette. Dat de gigantische achterklep scheef is ingehangen en de kunststof carrosserie tijdens het rijden trilt, vergeef je de auto. In Amerika kost deze Corvette Grand Sport namelijk ‘maar’ 55.925 dollar en daarvoor krijg je een dikke 6,2-liter V8 met maarliefst 436 pk en 575 Nm, vergeet dat niet. Hier in Nederland kost ‘ie echter minimaal 128.994 euro…

De Grand Sport verwijst naar de racegeschiedenis van het Amerikaanse merk en daarom is deze Corvette net wat bijzonderder dan een standaard Corvette C6. Bredere spatborden, speciale wielen (op de vooras 18 inch, achter zijn ze nog een maatje groter) en enkele Corvette Z06-elementen zoals de windsplitter en de grotere remmen zijn standaard op de Grand Sport. De witte lakkleur is gelukkig niet verplicht, Chevrolet levert mooiere kleuren. Voor nostalgici die hunkeren naar Corvettes uit het verleden, is er het optionele Heritage-pack met de nodige stickers en emblemen.

Clichés

Vroeger kon je nog wel voor de dag komen met een interieur als dat van de Corvette, maar naar hedendaagse maatstaven kan het echt niet meer. Om maar met de deur in huis te vallen: het ziet er goedkoop en verre van aantrekkelijk uit. De middenconsole is beplakt met één of ander stuk plastic in carbonlook en de afwerking is matig. Alle clichés over Amerikaanse auto’s zijn in dit geval helemaal waar. Sta er maar niet al te lang bij stil, het zij zo.

De zetels zijn Amerikaans: lekker zacht. De zijdelingse ondersteuning kan ermee door. De korte schakelpook zit mooi binnen handbereik en met het targa-dak open kun je genieten van de zon. Het dakdeel plaats je in de enorme kofferbak, waar je met gemak een barbecue in kwijt kunt en plaats over houdt voor een lading hamburgers.

Je mag eigenlijk niet zonder een talisman, Sint Christoffel-hanger en een klavertjevier op pad gaan in een Corvette

De ervaring

Wie wel eens testverslagen heeft gelezen van de Corvette ZR1, weet dat je eigenlijk niet zonder een talisman, Sint Christoffel-hanger en een klavertjevier op pad moet gaan in een Corvette. Voordat je het weet, maken 647 pk vermogen en 819 Nm koppel gehakt van je. Met 437 pk en 575 Nm is de Grand Sport minder bedeeld, maar blijft de Amerikaan een listig apparaat. Zolang het wegdek droog is, valt de auto goed te controleren. Wordt de weg ook maar een beetje vochtig, dan hebben de brede achterbanden weinig zin meer om mee te werken. Op een nat klinkerweggetje bleek wel hoe onverstandig het is om de tractiecontrole uit te schakelen, de auto komt dan nauwelijks van zijn plaats. Gelukkig was het tijdens de testperiode doorgaans (een soort van) droog en dan blijkt hoe snel de Corvette is. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 4,5 seconden voltrokken en met een topsnelheid van 300 km/u hoort de ‘Chevy’ bij de grote jongens.

In het lage toerengebied voelt de V8 krachtig aan, maar is ‘ie nog niet echt snel. Het echte feest begint pas na de 3.500 tpm. Met een zware V8-sound gaat de Corvette er vandoor. Binnen luttele seconden knalt de Amerikaan van 120 naar 160 km/u en is ook de 200 km/u gepasseerd voordat je daar erg in hebt. Een goede tip is om het dak gesloten te houden, in open toestand wordt de koets merkbaar minder stijf en begint de besturing erg licht aan te voelen. Maar wat is het verslavend om die V8 aan het werk te zetten.

In moderne sportwagens met een handbak kun je zelfs je moeder met een gerust hart op pad sturen, in de Corvette zou ik eerst eens goed nadenken of je dat wilt doen. De Amerikaan heeft een ferme hand nodig, de zesbak schakelt stroef en de koppeling is zwaar. Wel zijn de schakelwegen lekker kort, maar door de lange slag van het koppelingspedaal zit vliegensvlug schakelen er niet in. Dat is zonde, want zoiets snoept wat sportiviteit weg. Toch kun je veel plezier beleven met deze Amerikaan. Lange doordraaiers kun je behoorlijk hard nemen en dan voelt de besturing best scherp aan, maar in de middenstand is de Corvette wat vaag. Een korte bocht induiken voelt niet alsof je met een mes in boter snijdt. Het lijkt meer alsof je met een lepel door een kom honing roert. Je komt snel en veilig door de bocht, maar met echt veel vertrouwen gaat het niet. Daarvoor is de Corvette net wat te onderstuurd.

Na de 3.500 tpm gaat de Corvette er met een zware V8-sound vandoor

Op een rustige buitenweg en met ‘Selective Drive’ in ‘Tour’ komt de Corvette tot zijn recht. De vering wordt wat zachter en de motor reageert iets minder gretig op het gas, terwijl er op de achtergrond een berg vermogen ter beschikking staat. Het is opvallend hoe weinig toeren de ‘small block’ LS3 V8 op hoge snelheden draait. Bij een snelheid van 140 km/u wijst de toerenteller slechts 2.000 tpm aan, bij 160 km/u 200 tpm meer. Gunstig voor het verbruik, de boordcomputer geeft dan een brandstofconsumptie van 1 op 12 aan! Ga je met de Corvette stoeien, dan slurpt hij de brandstoftank gulzig leeg. Ach, dat weet je als je een dikke Amerikaan koopt.

Zijn charme

Ondanks dat er genoeg minpunten zijn, blijft de Corvette ontzettend ‘cool’. Je moet deze auto enigszins kunnen relativeren. De prijs is in Nederland zo hoog, dat je hem met gelijk geprijsde concurrenten wil vergelijken. En ja, dan valt ‘ie wat tegen. Maar aangezien de Corvette Grand Sport in zijn geboorteland een koopje is, vind ik dat niet helemaal eerlijk. Het is hoe dan ook een bijzondere auto, die niet voor niets een grote schare liefhebbers kent. Zijn Amerikaanse stijl is zijn grootste charme. Hij heeft een achterhaald interieur en is niet bepaald gemakkelijk in de omgang. Hou je daar niet van, koop dan een Porsche 911. Maar als je eens gek wilt doen: koop een Corvette. Als iemand jou dan vraagt wat voor auto je hebt, dan ben je met “ik rijd een Chevrolet Corvette” de ‘coolste’ man.