Bij de introductie begrepen maar weinig mensen het nut van de Mini Coupé. Het rare dak en de afwezigheid van een achterbank doen vragen rijzen over zijn bestaansrecht. De laatste Mini zonder achterbank was de opgevoerde, lichtgewicht en gelimiteerde Works GP. Was het bij die auto nog zo dat het verdwijnen van de achterbank noodzakelijk was voor een lager gewicht, in dit geval is het gewijzigde dak de boosdoener. Dat is zo vormgegeven dat een denkbeeldige achterpassagier geen hoofd kan hebben, waardoor de achterbank overbodig wordt. Het lijkt een gevalletje ‘vorm gaat voor functie’ te zijn. Maar ach, vorm was toch altijd al het belangrijkste aankoopargument. Heeft de nieuwe Coupé nog meer te bieden?

Op basis van de foto’s kun je misschien nog twijfelen over het uiterlijk van de Mini Coupé maar in ‘real life’ krijgt de auto louter complimenten van omstanders. De eigenzinnige styling van de auto staat niet in de weg dat hij meteen herkenbaar is als een Mini. Het geaccentueerde grijze dak is het opvallendste onderdeel van de Mini Coupé. De fraai aflopende daklijn eindigt in een stukje kofferbak, waarin de spoiler zich verstopt als de snelheid onder de 80 km/h ligt. De Mini Coupé straalt vooral rebelsheid uit, alsof zijn petje achterstevoren staat. Het plaatje is compleet met de mooie zwart- en zilvergekleurde wielen, die perfect bij het kleurenpalet passen. Qua uitstraling slaat Mini met de Coupé de spijker op zijn kop.

Voordeel

Het ontbreken van de achterbank is de grootste wijziging in het binnenste van deze Mini. Meestal wordt dit als een nadeel ervaren, maar in een Mini is het een zegen. Er zijn maar weinig Mini's waarvan de achterbank regelmatig wordt gebruikt. De ruimte die in een ‘gewone’ Mini voor de kofferbak overblijft is bovendien niet bijzonder groot. Hoe anders is dat in de nieuwe Mini Coupé. Hoewel het onomstotelijk vaststaat dat het onhandig is dat er nooit meer dan twee personen vervoerd kunnen worden, verschaft de met 120 liter toegenomen laadruimte mogelijkheden. Bij het openen van de achterklep ontluikt een mooie ruimte, die meer dan genoeg spullen opslokt. De achterbak wordt van het zitgedeelte gescheiden door twee onhandig bevestigde hoedenplanken, die uitneembaar zijn en niet bijzonder degelijk aanvoelen. Mooi pluspunt is overigens het optionele skiluik.

Het dashboard is - helaas - krek eender aan de andere Mini’s, hoewel dat er met die mooie luchtroosters en tuimelschakelaars nog steeds fantastisch uitziet. Een van die schakelaars heeft een gewijzigde functie, namelijk voor het in- en uitschuiven van de achterspoiler. Erg leuk, zeker omdat deze onder de 80 km/u vanzelf weer inklapt en de uitgeschoven spoiler veel stoerder oogt.

Zeker als bij het terugschakelen met de zijkant van de rechtervoet wat gas wordt bijgegeven (in racekringen ‘side flippen’ genoemd) komen er heerlijke knallen uit de dubbelloops uitlaat van de Mini. Machtig!

Als een kwajongen

Achter de grille van de Mini Coupé Cooper S schuilt de bekende 1,6-liter turbomotor die we kennen uit andere Mini’s. Met zijn 184 pk zeker geen stakker en toch voor 20 procent bij te tellen. Veel fun per euro dus! De motor heeft een karakter dat past bij de Mini: hij heeft er simpelweg altijd zin in. Onderin is het blok voldoende soepel, eenmaal boven de 3.000 tpm kan het feest beginnen. De motor sleurt de 1.165 kilogram (circa 30 kilogram zwaarder dan de ‘gewone’ Mini) wegende auto enthousiast vooruit. De uitlaten zetten daarbij een luide keel op, wat een schitterend geluid hebben de ingenieurs uit deze vierpitter weten te krijgen. Onder vollast klinkt ‘ie al heerlijk, bij ‘gas los’ rommelt en ploft de uitlaat er lustig op los. Zeker als bij het terugschakelen met de zijkant van de rechtervoet wat gas wordt bijgegeven (in racekringen ‘side flippen’ genoemd) komen er heerlijke knallen uit de dubbelloops uitlaat van de Mini. Machtig! Opvallend is overigens de complete afwezigheid van geluid uit het vooronder, de motor laat nauwelijks van zich horen. De auditieve kwaliteit van de Mini komt dan ook volledig op het conto van de uitlaat.

In een rechte lijn geeft de Coupé S met zijn 184 pk goed thuis, de standaardsprint is volgens opgave onder de zeven tellen geklaard en uiteindelijk behaalt de Mini Coupé Cooper S een topsnelheid van 230 km/u. Beide waardes behaalde de auto in de praktijk overigens precies. Een waarde die tijdens de testperiode niet gehaald werd, was het opgegeven verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer. Wij kwamen gemiddeld uit op 8 liter per 100 kilometer, waarbij het verschil vanzelfsprekend te verklaren is door de rechtervoet. Wanneer je echt je best doet is de fabriekswaarde benaderbaar en dat is indrukwekkend voor een motor van dit kaliber.

Het ontbreken van de achterbank is de grootste wijziging in het binnenste van deze Mini

Van goeden huize

Ook ondersteltechnisch is er weinig te klagen, maar dat mag ook niet anders bij een Mini. De vering lijkt bij het accelereren en afremmen vrij zacht omdat de auto lichte duikneigingen vertoont, maar in snel genomen bochtencombinaties valt dit reuze mee. Op de snelweg is de auto mede door het instelbare onderstel comfortabel genoeg, maar op afroep eventueel sportief. In de sportstand is de demping een stuk steviger en worden oneffenheden duidelijk gecommuniceerd. Ook zorgt die modus voor een zwaardere besturing en een vinnigere gasrespons, uiteraard om de liefhebber te plezieren. In de sportstand kun je dan ook heerlijk rijden op afgelegen weggetjes, al zorgt het harde onderstel op slechte wegen wel voor onrust in de auto. In bochten blijft de Mini indrukwekkend lang de opgelegde koers volgen. Wanneer de banden zich eindelijk gewonnen geven volgt rustig en beheersbaar onderstuur, maar na het liften van het gaspedaal zet de achterzijde van de Mini Coupé gewillig een stapje opzij. De speelsheid is gebleven, mede omdat er om de 18 inch grote wielen slechts 215 millimeter brede banden zijn gemonteerd.

Petje af

Eigenlijk is het briljant wat Mini gedaan heeft met de Coupé. Ten faveure van een mooier uiterlijk en meer bagageruimte werden de twee vaak ongebruikte zitplaatsen achterin weggehaald. Dat klinkt als een goede deal en dat is het ook, al moet je voor de Coupé wel 2.000 euro meer betalen ten opzichte van een vergelijkbare ‘gewone’ Mini. Je hoeft nooit de Bob te zijn en een voetbalelftal vervoeren kun je ook aan iemand anders overlaten maar als je daarmee kunt leven heb je aan de Mini Coupé een goede. De Mini Coupé ziet er geweldig uit en heeft fenomenale rijeigenschappen. Evenals zijn merkbroeders is ‘ie allerminst goedkoop, maar zijn geld absoluut waard. Petje af voor de Mini Coupé.