De Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse vormen een illuster Duits drietal, waarin de Audi de ‘veilige keuze’ is. Met de BMW of Mercedes-Benz zet je toch een bepaald imago neer en daarom mag het ‘poldermodel A6’ – hoe Nederlands – op grote populariteit rekenen, zeker als praktische Avant. Daarmee geniet je van een neutraal imago, status en groot gebruiksgemak. Doordeweeks is een A6 zakelijk representatief en in het weekend functioneert de Avant als praktische pakezel. Een zescilinder dieselmotor brengt je op tijd naar je afspraken en trekt een flinke caravan met gemak over de Alpen richting Gardameer. Is deze A6 Avant het ideale compromis tussen zakelijk en privé?

Audi’s grootste stationwagon ziet er met zijn prachtig gestroomlijnde achterzijde uit als een heuse ‘lifestyle-combi’. Het ontwerp is nog vloeiender dan dat van de sedan en de achterlichten lijken beter samen te smelten in het geheel – alsof de Avant eerder werd ontworpen dan de sedan. De bruine lakkleur van de testauto is eerder chique dan high tech, maar de LED-verlichting voor en achter zou zo van een conceptcar kunnen komen. Dat geldt tevens voor de tweekleurige 20 inch wielen, die voor serieuze opvulling van de forse wielkasten zorgen. Uiteraard komen alle uiterlijke verfraaiingen tegen meerprijs. De Individual-lak, de LED-verlichting, het schoeisel en een enorm panoramisch schuifdak samen maken je de waarde van een Volkswagen Polo armer.

Voetje

Uiteraard gaat de achterklep elektrisch open en niet alleen via de sleutel. Wie met zijn handen vol boodschappen staat kan ook een voetje onder achterbumper heen en weer bewegen, waarna de kofferklep automatisch opent en zelfs het afdekzeil meegaat. Vervolgens heb je toegang tot een riante 565 liter laadruimte, die met een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank te vergroten is naar 1.680 liter. Handig is daarbij dat de hendels om de rugleuning neer te klappen zich aan weerszijden van de kofferruimte bevinden. Natuurlijk zijn er naast een bagagenet ook prachtige ruimteverdelers te krijgen, met telescopische dwarsstang of grote riem. Alles is dermate mooi met stof en aluminium afgewerkt dat je er bijna niets meer in durft te leggen

Wie zich echt wil laten verwennen bestelt ook de masseuse, die altijd zin heeft en nooit klaagt

Eenmaal plaatsgenomen voorin deze A6 Avant word ik ondergedompeld in overweldigende luxe - de importeur heeft zich helemaal laten gaan bij het aankruisen van opties voor deze testauto. In de basis kost de geteste Audi A6 Avant 3.0 TDI net geen 70 mille, maar inclusief alle lekkernijen komt ‘ie op een slordige 130.000 euro. ‘Mijn’ (optionele) comfortstoel blijkt dan ook niet alleen verwarmd, hij biedt naar wens ook verkoeling. Wie zich echt wil laten verwennen bestelt ook de masseuse, die altijd zin heeft en nooit klaagt. Op vijf manieren en via een instelbare intensiteit kunnen je rug, schouders en zitvlak de ingebouwde vingertoppen van de A6-zetel voelen. Zit je nog niet optimaal, dan zijn er 1.001 manieren om onder andere hoek, lengte en mate van zijdelingse ondersteuning van de rugleuning en zitting te verstellen, verlengen of met kussentjes op te blazen. Het levert een serieus luxeprobleem op, want de ideale zitpositie is niet zomaar gevonden. Aan het uitgebreid in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel zal het niet liggen. Gelukkig kun je na een week ‘fine tunen’ de ideale stand opslaan in het geheugen. Achterpassagiers worden nauwelijks achtergesteld, met voldoende been- en hoofdruimte en als extra een gescheiden klimaatregeling en achterbankverwarming.

Oase

Het dashboard is een oase van fraaie materialen in warme tinten bruin en beige, afgewisseld door inleglijsten van naturel aanvoelend en ogend eikenhout. Op de hoeken van het dashboard zie ik de tweeters van het fabelachtige Bang & Olufsen-geluidssysteem, dat de nieuwwaarde van een Volkswagen Up! overstijgt. Het is eigenlijk schandalig dat je voor het aansluiten van je MP3-speler of USB-stick allemaal aparte kabeltjes moet bijbestellen, alsof de eindeloze optielijst nog niet lucratief genoeg is. Zelfs in de kleinste Koreaanse auto’s is een Aux- en USB-aansluiting tegenwoordig standaard. Het ultradunne uitklapscherm laat zich bedienen middels een draaiknop met sneltoetsen op de middenconsole. Als aanvulling daarop kun je via een soort touchpad ook letters en cijfers schrijven met je vingertop. Tussen de tellers bevindt zich een breed LCD-scherm, waarop diverse boordcomputer-, audio- en navigatiefuncties kunnen worden weergegeven, alsmede het infraroodbeeld van de nachtzichtassistent. Natuurlijk is er ook een head up-display, die naast snelheid ook navigatiepijlen en via verkeersbordenherkenning de maximumsnelheid weergeeft. Uiteraard kost al het voorgenoemde de nodige extra pegels, maar dan heb je ook zo’n beetje alles wat er op infotainment-gebied verkrijgbaar is.

Het ontwerp is nog vloeiender dan dat van de sedan

Vliegensvlug

Helaas had Audi ten tijde van deze test de nieuwe 3,0-liter twinturbo dieselmotor met 313 pk nog niet beschikbaar, dus die houden we nog tegoed. Met deze 245 pk variant kan de A6 Avant ook prima uit de voeten en na de 2.0 TDI zal dit een van de populairste krachtbronnen zijn. Wat bij de koude start al opvalt is de bovengemiddelde geluidsisolatie en de geciviliseerde loop van de zescilinder zelfontbrander. Bij het optrekken klinkt de motor niet onaardig en verre van rauw. Wat een verschil met de vorige A6 3.0 TDI, die een veel zwaarder dieselgeluid maakte. De zeventraps S-Tronic-automaat met dubbele koppeling is een technisch hoogstandje, met naadloze gangwisselingen. Het koppel van 500 Nm lijkt niet bijzonder hoog voor een dergelijke zescilinder, maar de trekkracht is tussen 1.400 en 3.250 tpm breed beschikbaar. Hierdoor kan de 3.0 TDI laag in toeren blijven en toch flink opschieten. Met 1.865 kilogram is deze A6 Avant geen bloesemblaadje, maar als het moet fladdert hij vliegensvlug door het verkeer.

De adaptieve cruise control is een verademing in de file, want hij remt de A6 zonodig tot stilstand af en laat hem daarna weer vloeiend optrekken. Ondertussen wissel jij van massagestand.

Audi belooft een tijd van 6,3 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u en hoewel de eerder geteste Audi A7 met deze motor echt snel was, is deze A6 Avant minder goed ‘los’. Sneller dan 7 seconden lukte niet en ook de opgegeven topsnelheid van 243 km/u stond na lang aandringen niet op de teller. Het is minder verrassend dat het theoretische verbruik van 5,9 l/100 km moeilijk haalbaar is, als je met 1.750 tpm en 120 km/u al meer dan 7,0 l/100 km verbruikt. Bij 2.000 tpm rijd je al 140 km/u en rond de 2.500 tpm komt je rijbewijs in alle rust en stilte in gevaar. De lage toerentallen helpen zeker mee om het verbruik te drukken, maar veel beter dan 1 op 12 zul je in de praktijk niet halen. Met een stevige rijstijl die uitstekend past bij deze Audi is het testgemiddelde van 1 op 10,5 aardig representatief. Het start/stop-systeem draagt vooral bij aan maatschappelijke verantwoording, maar jammer dat de motor bij het stoplicht net te traag weer aanslaat. De automatisch afstand houdende cruise control is een verademing in de file, want hij remt de A6 zonodig tot stilstand af en laat hem daarna weer vloeiend optrekken als je voorligger weer in beweging komt. Ondertussen wissel jij van massagestand.

Nonchalant

Geen rit of chauffeur is hetzelfde en daarom kun je middels Audi Drive Select de rijdynamiek volledig aanpassen aan de omstandigheden. In deze afgeladen A6 betekent het dat je motor, aandrijving, sportdifferentieel, luchtvering, stuurinrichting en zelfs gordelspanners kunt instellen in verschillende standen. Het meest voor de hand liggend is de Auto-stand, maar je kunt ook kiezen voor Efficiency, Comfort of Dynamic. De prettigste stand is mischien wel ‘Individual’, waarbij alles afzonderlijk instelbaar is onder één voorkeuze. Ik zette steeds alles in Dynamic, behalve motor en aandrijving. Dan houdt de luchtvering de A6 mooi strak in bochten, zonder veel comfort in te leveren. Een kleinere wielmaat met dikkere bandwang zou korte oneffenheden wel beter absorberen. De besturing is op 20 inch heerlijk direct en de Dynamic-stand voegt daar nog wat artificiële weerstand aan toe. Echt sportief rijdt deze Quattro-vierwielaangedreven A6 daarentegen niet, maar hij weet zijn gewicht aardig te verbloemen. Vergeleken met een BMW 5 Serie is het rijgevoel duidelijk kunstmatiger en afstandelijker, maar hierin schuilt ook een deel van zijn kracht. De A6 betrekt je nergens bij en laat de buitenwereld ongemerkt aan je voorbij schieten. Misschien dat je er daarom als vanzelf nonchalant (lees: hard) mee gaat rijden?

Hieraan kan ik prima wennen

De A6 Avant is een auto waaraan ik wel kan wennen. Zeker in deze uitvoering is het een waar genoegen om deze auto te rijden, maar raakt mijn beeld door al die fraaie opties niet een beetje vertroebeld? Het is antwoord is ‘nee’. De lange optielijst geeft vooral hoofdbrekens over wat wel en wat niet. Kijk je door deze weldadige uitvoering heen, dan blijft er nog altijd een zeer goede auto over die veilig en vertrouwd aanvoelt en solide is gebouwd. De Avant is bovendien ruimer dan zijn gestroomlijnde buitenzijde doet vermoeden. De 3.0 TDI vormt een prachtig paar met de S-Tronic-transmissie en de Quattro-vierwielaandrijving, waarmee je zorgeloos kilometers vreet en onverstoord hard rijdt. Ons polderachtige landschap heeft er weer een fraaie combi bij gekregen.