De 1.5 dCi keert weer terug in de Dacia-modellen, zowel de Sandero als de Logan MCV krijgen de zelfontbrander onder de motorkap. Nu de Europese rechter de fijnstoftaks heeft verboden ziet Dacia zijn kans schoon om de roetfilterloze motoren te herintroduceren in z’n modellen.

Het oorspronkelijke plan van Dacia was om de 1.5 dCi pas later dit jaar te introduceren op de Sandero en de vernieuwde Logan, wanneer het merk een roetfilter beschikbaar heeft. Nu de fijnstoftaks is afgeschaft in Nederland brengt het merk direct de dieselmotor terug op de markt.

De 1.5 dCi heeft 70 pk en is leverbaar in combinatie met twee uitrustingsniveaus op beide modellen. De Sandero Ambiance kost 13.595 euro, de Laureáte duizend euro meer. De Logan MCV-diesel is er vanaf 15.390 euro in Ambiance-trim, ook hier geldt een meerprijs van duizend euro voor de Laureáte.

Renault, het moederbedrijf van Dacia, introduceert ook meteen een 1.5 dCi – zonder roetfilter – voor de Laguna. In de middenklasser levert de dieselmotor 105 pk. Voor zowel de Dacia’s als de Renault Laguna geldt dat ze per 1 januari leverbaar zijn, van die laatste is helaas nog geen prijs bekend.