BMW presenteert de nieuwe M3 Sedan aan de wereld, samen met de M4 Coupé. Zonder achtcilindermotor, maar met een zes-in-lijn Twin Power-blok, is de nieuwe M3 sneller en zuiniger dan de vorige M3.

De BMW M3 is een icoon, of het nu de sedan is of de Coupé. Die laatste gaat voortaan door het leven als M4 Coupé en daarom presenteert BMW nu dus twee nieuwe M-modellen: de M3 Sedan en M4 Coupé. De eerste beelden lekten eerder deze week al uit, nu hebben we ook de bijbehorende informatie.

Het was al geen geheim meer dat de nieuwe M3 en de M4 een zescilinder TwinPower turbomotor zouden krijgen. Geen V8 meer dus, maar op papier pakt dit gunstig uit. Het nieuwe blok produceert 431 pk vermogen, 11 pk meer dan het oude blok. Die winst is niet spectaculair, maar de koppeltoename van 40 procent is dat wel - de M3 en M4 leveren 550 Nm koppel. Het zal je dan ook niet verbazen dat de nieuwe M3 veel sneller van 0 naar 100 km/u accelereert, in 4,1 seconden – 0,8 seconden sneller dan het oude model. Om dat cijfer te realiseren moet je wel de versie met zeventraps automaat hebben, die is namelijk uitgerust met Launch Control. Nieuw is de Smokey Burnout-functie: optrekken met wielslip en rokende banden.

BMW M4 Coupé

De topsnelheid is zoals altijd begrensd op 250 km/u, bestel je een M Drivers Package dan wordt de begrenzing ingesteld op 280 km/u. Zuiniger is de nieuwe M3 ook, hij verbruikt 8,3 l/100 km (1 op 12) en dat is 25 procent minder dan voorheen. Dat gunstigere verbruik is ook te danken aan het 80 kilogram lagere gewicht. Het dak, de aandrijfas en de uitlaateinden zijn vervaardigd uit met koolstofvezel versterkte kunststof.

Het onderstel is gefinetuned in samenwerking met de DTM-coureurs van BMW. Het M-differentieel is standaard. In de M Dynamic Mode van de traction control laat dit systeem een gezonde hoeveelheid wielspin toe, waardoor ‘veilig driften’ mogelijk wordt. Mocht het alsnog te gek worden dan grijpt het systeem uiteindelijk in. Uiteraard kan Traction Control ook helemaal uit voor de kundige chauffeurs.

De M3 Sedan en M4 Coupé staan medio 2014 bij de dealers, prijzen zijn nog niet bekend.