Toyota komt opnieuw met een studiemodel waarmee het merk vooruit blikt naar een toekomst met zelfrijdende deelauto’s. Wat de Concept-i Ride bijzonder maakt is dat hij ook geschikt is voor rolstoelgebruikers.

Toyota komt in navolging van de Concept-i, die begin dit jaar werd gepresenteerd, met de Concept-i Ride. Dit zelfrijdende studiemodel heeft vleugeldeuren, die een ruime toegang tot het interieur verschaffen. De stoel schuift bij het openen van de deur naar buiten, zodat rolstoelgebruikers gemakkelijker kunnen instappen. Achterin de auto is ruimte om de rolstoel op te bergen. Ook kan er een tweede persoon mee in de 2,50 meter lange stadsauto.

De Concept-i Ride rijdt in principe autonoom, maar kan ook bestuurd worden met een joystick die aan de bestuurdersstoel is bevestigd. De Concept-i Ride heeft geen stuur of pedalen, de volledige bediening gaat via de joystick. Een groot beeldscherm in het dashboard geeft de bestuurder alle benodigde informatie.

De Concept-i Ride beschikt over kunstmatige intelligentie. Dat wil zeggen: de techniek is zelflerend, waardoor het studiemodel in steeds meer verkeerssituaties sneller de juiste beslissingen kan nemen. De elektrische auto heeft volgens Toyota een rijbereik van 100 tot 150 kilometer.

Toyota toont de Concept-i Ride voor het eerst op de autoshow van Tokyo, later deze maand.

Toyota komt opnieuw met een studiemodel waarmee het merk vooruit blikt naar een toekomst met zelfrijdende deelauto’s. Wat de Concept-i Ride bijzonder maakt is dat hij ook geschikt is voor rolstoelgebruikers.

Toyota komt in navolging van de Concept-i, die begin dit jaar werd gepresenteerd, met de Concept-i Ride. Dit zelfrijdende studiemodel heeft vleugeldeuren, die een ruime toegang tot het interieur verschaffen. De stoel schuift bij het openen van de deur naar buiten, zodat rolstoelgebruikers gemakkelijker kunnen instappen. Achterin de auto is ruimte om de rolstoel op te bergen. Ook kan er een tweede persoon mee in de 2,50 meter lange stadsauto.

De Concept-i Ride rijdt in principe autonoom, maar kan ook bestuurd worden met een joystick die aan de bestuurdersstoel is bevestigd. De Concept-i Ride heeft geen stuur of pedalen, de volledige bediening gaat via de joystick. Een groot beeldscherm in het dashboard geeft de bestuurder alle benodigde informatie.

De Concept-i Ride beschikt over kunstmatige intelligentie. Dat wil zeggen: de techniek is zelflerend, waardoor het studiemodel in steeds meer verkeerssituaties sneller de juiste beslissingen kan nemen. De elektrische auto heeft volgens Toyota een rijbereik van 100 tot 150 kilometer.

Toyota toont de Concept-i Ride voor het eerst op de autoshow van Tokyo, later deze maand.