“Hoe maken we die mooie DS5 nog interessanter?”, moeten ze bij Citroën hebben gedacht. Het antwoord is er in de vorm van de Hybrid4-aandrijflijn die voor Nederland fiscaal zeer aantrekkelijk is. 14 procent bijtelling, vrijstelling van BPM in een 200 pk sterke aandrijflijn. Aan de prachtige koets is niet te zien dat dit een eco-model betreft, maar de unieke combinatie van voordeel en vermogen maken de DS5 plotsklaps een bijzondere lease-auto. Een lange rit naar de Franse Alpen mag uitwijzen welke rijkwaliteiten deze Citroën in huis heeft.

De Hybrid4-aandrijflijn van de Citroën DS5 bestaat uit een 163 pk tweeliter dieselmotor en een elektromotor van 37 pk. Deze combinatie kennen we al uit de eerder geteste Peugeot 3008 en 508 Hybrid4. Een gerobotiseerde handbak neemt je het schakelen uit handen en deze veel bekritiseerde transmissie doet in de DS5 beter zijn werk dan in beide Peugeots. De versnellingsbak is nog steeds geen toonbeeld van souplesse en verfijning, maar bij rustig optrekken merk je nauwelijks iets van de schakelmomenten. Roep je de kickdown op dan volgt er weer een grote schok bij het opschakelen. De auto houdt even in, voordat ‘ie weer verder wil.

In de stad kun je genieten van emissievrije kilometers op de elektromotor, die tot ongeveer 60 km/u alleen zijn werk kan doen. Daarboven assisteert ‘ie de dieselmotor die de voorwielen aandrijft. De elektromotor drijft de achterwielen aan, zodat je zelfs over vierwielaandrijving beschikt. Tijdens het (af)remmen regenereert de Hybrid4 energie om de accu’s bij te laden. De overgang van diesel naar elektrokracht en vice versa verloopt soepeler dan bij de eerdergenoemde Peugeots.

In de stad kun je genieten van emissievrije kilometers

Extra tractie

Voor deze test kon de DS5 onder uiteenlopende omstandigheden worden getest, waaronder in de Franse Alpen. Groot voordeel van deze hybride is dat je bij lange afdalingen is geen druppel dieselolie verbruikt, terwijl je energie opspaart die je kunt gebruiken voor de beklimming van een helling. Op de secundaire bergwegen functioneert deze manier van rijden perfect. Het nadeel van de Hybrid4-aandrijflijn is dat op snelheden boven de 120 km/u de elektromotor niet meer (mee)werkt. Dat betekent dat het verbruik op de snelweg al gauw hoger ligt dan gemiddeld, je sleept namelijk wel het extra gewicht van de accu’s en elektromotor mee. Tijdens een trip die voornamelijk over de Franse snelwegen ging, reed de DS5 gemiddeld 1 op 16. Op ritten in het Nederlandse verkeer haalde ik 1 op 18. Die waarde is alleen haalbaar met een fluwelen rechtervoet en veel (elektrische) stadskilometers. De optimistische fabrieksopgave van 1 op 29,4 is onmogelijk haalbaar, maar zoals bekend is de Europese testcyclus die dit vaststelt weinig representatief.

Met een draaiknop in de middenconsole kun je de vierwielaandrijving inschakelen en zonder problemen besneeuwde bergpassen zonder sneeuwkettingen oprijden. Je merkt wel dat Hybrid4 geen geavanceerd off-road-systeem is, maar de extra tractie is bij winterse omstandigheden zeker voelbaar en komt goed van pas. Je hoeft niet bang te zijn dat je vierwielaandrijving er mee ophoudt als de accu’s leeg zijn, een extra dynamo zorgt er samen met de energie van de dieselmotor voor dat de 4WD blijft werken. De besturing is minder op dit soort situaties afgestemd. De DS5 stuurt voor een Citroën behoorlijk direct, maar nog steeds licht en gevoelloos. Daarnaast merk je dat de excentriek vormgegeven koets zwaar is en daardoor in bochtrijke bergroutes aardig doordrukt en overhelt. Daar staat wel een uitstekend comfort tegenover. Het onderstel filtert hobbels en kuilen in het wegdek goed weg.

Cockpit

Voor de enorme binnenruimte hoef je de DS5 niet aan te schaffen. Het accupakket en de elektromotor slokken 135 liter laadruimte op en zorgen ervoor dat de laadvloer hoger ligt. De overgebleven 330 liter is minder dan een Volkswagen Golf heeft. De aflopende daklijn gaat ten koste van de hoofdruimte achterin, zeker in combinatie met het (overigens prachtige) driedelige panoramadak. Achterin kun je verder prima zitten, door de relatief lange wielbasis heb je als achterpassagier genoeg beenruimte. Voorin zit je als een vorst, de twee brede zetels zien er uitnodigend uit. De uitgebreide verstelmogelijkheden zorgen voor een heerlijke zitpositie. Je wordt omringd door een cockpit met veel knopjes, zelfs aan het dak zitten talloze schakelaars. Het is een hele opgave om uit te zoeken wat waarvoor dient. Wat dat betreft is de ergonomie niet best, maar zoveel knoppen geeft wel een luxegevoel. Je raakt bijna niet uitgespeeld met de vele gadgets waar deze testauto van voorzien is.

De vanafprijs van de DS5 Hybrid4 is 39.990 euro. Dat is dankzij de BPM-korting minder dan je voor een conventionele DS5 met 160 pk dieselmotor en automaat betaalt. Voor die 40 mille beschik je echter nog niet over alle begerenswaardige gadgets die de DS5 zo leuk maken. Het mooie leder, het panoramadak en de overvloed aan knopjes maken het ‘wauw’-effect compleet. De gereden uitvoering kost 47.286 euro en dat is toch een stevig bedrag voor een relatief compacte auto.

Je slag slaan

De DS5 is uitstekend bevallen op de rit door zijn thuisland en emotioneel gezien een fantastische keuze. Het praktijkverbruik week bijna 50 procent af, maar buiten dat valt de Hybrid4-aandrijflijn niet tegen. Je koopt (of leaset) met de DS5 een unieke auto, die dankzij de Hybrid4-techniek ook rationeel gezien (beter) te verantwoorden is. Alle fiscale voordelen zorgen voor lagere maandlasten, terwijl je niet inlevert op vermogen en comfort. Heb je de binnenruimte van een C5 niet nodig en zoek je wat bijzonders, dan kun je nu (vooral zakelijk) je slag slaan en de komende jaren voordelig bijtellen.