Porsche productie in Zuffenhausen

Ze hadden het zich in Stuttgart eigenlijk anders voorgesteld. Twee jaar geleden wilde de familie Porsche met al het snel verdiende geld van de laatste jaren in een klap gigant Volkswagen overnemen. Want daarvan waren de aandelen immers vrij verhandelbaar en de koers van het aandeel lag gunstig. Porsche-erfgenaam Wolfgang Porsche gaf zijn bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking daarin vrijheid van handelen en was ervan overtuigd dat zijn neef en mede-erfgenaam Ferdinand Piech wel mee zou doen. Hij gokte mis en moest met tranen in de ogen toezien hoe neef Ferdinand ineens overstag ging en besloot dat Volkswagen (waar Piech voorzitter van de raad van commissarissen is) beter Porsche kon overnemen.

Sindsdien zijn – in de relatie tussen Volkswagen en Porsche – de rapen gaar. Na het mislukken van Wolfgang Porsche’s plannetje restte Wiedeking niets anders dan opstappen. Hij had het machtsspel immers veloren. Het zou niet bij de politieke move van Wiedeking blijven. De afgelopen maanden is de ene na de andere Porsche manager die tot de inner circle van Wiedeking behoorde opgestapt. Dat was slechts de eerste fase in een machtsspel tussen Stuttgart en Volkswagens hoofdkantoor in Wolfsburg. Sinds 6 juli is Michael Macht, die Wiedeking enkele maanden geleden opvolgde, naar Wolfsburg geroepen om daar de leiding over de productiestrategie van VW op zich te nemen. Omgekeerd heeft Volkswagen Matthias Müller aangesteld als de nieuwe baas van Porsche.

Wat die exact van plan is zal binnenkort blijken maar het is duidelijk dat met deze aanstelling het sportwagenmerk onder curatele van Volkswagen is gesteld. Want al is de financiële integratie van Porsche in het machtige Volkswagen AG nog niet helemaal afgerond, duidelijk is wel dat de sportwagenbouwer een groot deel van zijn onafhankelijkheid moet inleveren. Dat de iconische 911 blijft bestaan en ook als uniek model wordt doorontwikkeld, daarover bestaat geen twijfel. Maar voor de rest zal Porsche zich voor zijn toekomstige productontwikkeling moeten voegen naar Volkswagens platformstrategie.

Met alle gevolgen van dien. Waarop de vraag rijst: op basis van welke techniek worden de opvolgers van de Cayman en Boxster ontwikkeld? En in welke relatie komt Porsche te staan ten opzichte van Bentley of Audi? Krijgt een toekomstige Panamera (wat nog wel erg ver weg is) als basis hetzelfde platform als een nieuwe VW Phaeton, Bentley Continental of Audi A8? Zal het middenmotorconcept van de Audi R8 ook toepasbaar zijn voor soortgelijke Porsches?

In zo’n proces blijft natuurlijk niets geheim. Binnen VW is bijvoorbeeld nu al bekend dat de VW designleiding niet onder de indruk is van het Porsche Panamera-ontwerp evenmin als dat men het Cayenne uiterlijk mooi vindt. En ook dat er snel een kleinere betaalbare Porsche SUV moet komen waarvoor de VW Tiguan of Audi Q5 model zou kunnen staan. Want voor unieke Porsche ondersteltechniek is in deze wereld van synergieën geen plaats meer.

Rest natuurlijk de hamvraag: wie wordt het sportwagenmerk binnen de VW groep? Mag Audi die rol na zoveel zeges in Le Mans in het DTM op zich nemen? Of krijgt Porsche die toebedeeld? Wat na een zo lange afwezigheid van Porsche in de grote sportwagenraces van de wereld logisch klinkt. Al was het alleen maar om na een zo lange afwezigheid in Le Mans de actieve ‘sportwagen-eer’ weer naar Stuttgart terug te halen. Insiders zeggen dat de Porsche 918 die in Genève stond wel eens een sportieve rol toebedeeld zou kunnen krijgen.