Het befaamde Amerikaanse bureau JD Power and Associates heeft de resultaten bekend gemaakt van haar jaarlijks betrouwbaarheidsonderzoek. Hoewel de Lexus LS 430 gemiddeld nog steeds de auto met het minst aantal problemen in Amerika is, heeft Lexus als merk de eerste plaats moeten afstaan aan Buick en Jaguar.

De merken Buick en Jaguar komen beide uit op een gemiddelde van 122 problemen per honderd auto’s. Ze worden gevolgd door de merken Lexus (126), Toyota (129) en Mercury (134). Ter vergelijking: het gemiddelde van alle onderzochte merken is 170 problemen per honderd auto’s. Onderaan de lijst zitten Suzuki en Volkswagen, die gemiddeld respectievelijk 263 en 260 problemen per honderd auto’s scoren. Opvallend is het slechte resultaat van Land Rover (238), nota bene het zustermerk van winnaar Jaguar. Vorig jaar stond Jaguar nog op de tiende plaats.

De Japanse autobouwer Toyota springt in positieve zin uit het onderzoek. In liefst zes categorieën staat het merk op nummer een. Hieronder zitten drie ‘Multi-Activity Vehicles’, zeg maar SUV’s, pick-ups en cross-overs. Maar ook de Toyota Prius scoort de hoogste punten, in het compacte segment. Van de andere Toyota-merken Scion en Lexus staan nog eens vijf modellen bovenaan. Zo bezet Lexus alle drie de eerste posities (in een geval een gedeelde eerste plaats) in de segmenten voor premium auto’s. De bij ons niet verkrijgbare Lexus LS 430 (tweede foto) is met 61 problemen per honderd auto’s Amerika’s betrouwbaarste auto.

Voor JD Power is de Lexus LS 430 de ‘industriestandaard voor betrouwbaarheid’. Met het onderzoek hoopt het bureau autofabrikanten aan te zetten tot kwaliteitsverbetering. Dat lukt ieder jaar weer. In vergelijking tot 2008 daalde het algehele gemiddelde met 36 problemen per honderd auto’s. JD Power komt tot de cijfers door 46.000 bezitters van auto’s die drie jaar oud zijn (modeljaar 2006) te ondervragen.

Het bureau wijst op het toegenomen belang van betrouwbaarheid. Door de economische crisis behouden de kopers van nieuwe auto’s in de Verenigde Staten deze gemiddeld 6 jaar, tegenover 5,5 jaar in 2008. Of ze daarna weer een auto van hetzelfde merk kopen hangt sterk af van de ervaring met pechgevallen. Vooral wanneer cruciale onderdelen als motor of transmissie vervangen moesten worden, zijn autoconsumenten veel minder geneigd nog eens een model van hetzelfde merk aan te schaffen.