Wat heeft het jaar 2017 ons gebracht? Welke nieuwe auto’s zijn er verschenen, welke modellen zijn populair? Wat zijn de trends en innovaties? We vatten het belangrijkste autonieuws van het afgelopen jaar voor je samen in twaalf foto’s.

SUV’s ‘are here to stay’

We kunnen er niet langer omheen: de verhoogde en vaak stoer aangeklede SUV’s en diens kruisingen met andere carrosserievarianten (‘cross-overs’) nemen een steeds belangrijkere plek in op de automarkt. Inmiddels heeft een op de vier nieuw aangeschafte auto’s in Nederland deze vorm. Fabrikanten springen er gretig op in en brachten in 2017 het ene na het andere nieuwe model op de markt. Vooral de compacte SUV-segmenten groeiden. Nieuwkomers zijn bijvoorbeeld de Volvo XC40, Kia Stonic en de Opel Grandland X. Nederlands meest populaire SUV’s Renault Captur en Nissan Qashqai kregen een update. Lees meer:

‘Oud en nieuw’ in Genève

Opel Crossland X

De best bewaarde primeur voor de autosalon van Genève was de nieuwe Volvo XC60. Er debuteerden ook nieuwe generaties van andere ‘oude bekenden’ als de Ford Fiesta, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Kia Picanto en Opel Insignia. Nieuwe SUV’s waren er eveneens. Daaronder zaten de mooi uitgevoerde Range Rover Velar, de DS 7 Crossback en de Opel Crossland X, die de Meriva opvolgt. Volkswagen presenteerde zijn nieuwe vlaggenschip Arteon op de beurs. Lees meer:

Volop Volkswagen in Frankfurt

Skoda Karoq

Op de IAA-autoshow in Frankfurt toonde de Volkswagen Groep de meeste premières. Naast de nieuwe generaties Polo, Audi A8 en Porsche Cayenne debuteerden de SUV’s Skoda Karoq (opvolger van de Yeti), Seat Arona en de compacte Volkswagen T-Roc. Hyundai, het merk dat een steeds groter concurrent wordt van VW, zette er de Kona tegenover. Andere interessante IAA-primeurs waren de Citroën C3 Aircross, de nieuwe Dacia Duster en BMW X3. Verder waren diverse ultraluxe en –sterke modellen uit het topsegment te bezichtigen. Lees meer:

Goed jaar autoverkopen

Volkswagen Golf

De Nederlandse economie draait weer goed en dat is te merken in de autobranche. De occasionverkoop bereikt dit jaar een record van bijna twee miljoen stuks. Ten opzichte van 2016 nam de verkoop van nieuwe auto’s toe met circa 15 procent. Nu zakelijke lease niet langer gedreven wordt door bijtellingsvoordeeltjes neemt het aandeel middenklasse modellen weer toe. Net als een jaar eerder verkocht het merk Volkswagen de meeste personenauto’s, en ook nu weer zijn de Volkswagen Golf (dit jaar helemaal vernieuwd) en Renault Clio de bestverkochte modellen op de Nederlandse markt. Ook diverse Opel- en Peugeot-modellen waren populair. Lees meer:

Auto van het Jaar 2017 is…

Peugeot 3008

Een van die modellen is de Peugeot 3008, die is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2017. Het comfort, de vele assistentiesystemen en andere voorzieningen gaven de doorslag, evenals zijn verrassende SUV-styling. Andere onderscheidingen zijn toegekend aan de Jaguar F-Pace (World Car of the Year), Suzuki Swift (Occasion van het Jaar), Nissan Micra (Private Leaseauto van het Jaar) en Opel Astra (Zakenauto van het Jaar). Lees meer:

WLTP vervangt NEDC

Wat is WLTP?

De onrealistische manier waarop brandstofverbruik en uitlaatgassen jarenlang zijn gemeten (de zogenaamde NEDC-test) wordt sinds september gefaseerd vervangen door de WLTP-meetmethode. Binnen een jaar moeten alle nieuwe auto’s worden gekeurd volgens die nieuwe norm, met een enigszins strengere rollenbanktest. Later volgt op Europees niveau een aanvullende praktijktest op de openbare weg. Ook elektrische auto’s ondergaan voortaan de WLTP-test. Lees meer:

Innovatieve brandstofmotoren

Audi A8 Mild Hybrid-systeem

De nieuwe Nederlandse regering en de Europese Unie willen schadelijke uitlaatgassen fors terugdringen. Ondanks discussies en een Duitse sloopregeling voor oude diesels blijven fabrikanten voorlopig nog in (schonere) dieseltechniek geloven. Wel zijn er innovaties die brandstofmotoren schoner maken. Zaken als een coasting-functie, cilinderuitschakeling en ‘milde’ 48 Volt hybridesystemen worden steeds vaker toegepast. Bijzonder zijn de SkyActiv-X benzinemotor van Mazda die werkt als een diesel, en Infiniti’s variabele compressie-motor in de QX50. Lees meer:

De toekomst is elektrisch

Tesla Model X

Maar om de doelstellingen echt te halen zetten autobouwers grootschalig in op elektrisch rijden. Volvo, Mercedes-Benz, Renault, Mazda, Toyota en Volkswagen zijn enkele van de merken die toewerken naar flink meer of alleen nog maar elektrische auto’s. Veel van die modellen bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase. Wat in 2017 verscheen zijn vernieuwde modellen als de elektrische Smart Fortwo, BMW i3 en de nieuwe generatie Nissan Leaf. Wel groeide de actieradius mee, met de debutant Opel Ampera-E is in de praktijk al zo’n 380 km op één lading te rijden. Ook schrijdt de ontwikkeling van infrastructuur voort, bijvoorbeeld met de opbouw van het Europese snellaadnetwerk Ionity. Lees meer:

Opel weer 100 procent Europees

Opel Grandland X

Toegang tot elektrische aandrijftechniek en know-how was een van de redenen dat PSA – het moederbedrijf van Peugeot en Citroën – het Duitse merk Opel heeft overgenomen. Dat was sinds 1929 in handen geweest van het Amerikaanse General Motors. Met de overname is de PSA Groep de op een na grootste Europese autobouwer geworden. Het concern wil Opel weer winstgevend maken, een proces waarbij een aantal bekende modellen zullen sneuvelen. Toekomstige Opels krijgen uiteindelijk allemaal een elektrische of plug-in hybride variant. De eerste Opel-modellen met PSA-techniek zijn dit jaar al verschenen: de Crossland X en Grandland X. Lees meer:

Nieuwe start merken

Mitsubishi Eclipse Cross

Volvo zal onder het verzelfstandigde merk Polestar alleen maar elektrische performance-auto’s gaan uitbrengen. Ook het Chinees-Zweedse zustermerk Lynk & Co heeft, vooruitlopend op de verkoopstart in 2018, de eerste modellen gepresenteerd. Mitsubishi maakt nu deel uit van de Renault Nissan-alliantie. Techniek van deze bondgenoten gaan we terugzien in nieuwe Mitusibishi-modellen. Er zijn ook enkele comebacks te melden: TVR reïncarneerde met de Griffith en het elektrische merk Fisker met de EMotion. De A110 van het herboren Alpine (dochtermerk van Renault) is inmiddels te verkrijgen. Lees meer:

Auto’s rijden stapje voor stapje zelf

Mercedes-Benz S-Klasse

In de ontwikkeling van rijhulpsystemen en zelfrijdende auto’s wordt enorm geïnvesteerd. ‘Externe’ spelers, zoals consumentenelektronicabedrijf Apple, begeven zich eveneens op het terrein van autonoom rijden. Verwacht vanaf 2020 een stroom aan auto’s die volledig zelfstandig kunnen rijden op grote wegen – dan zullen we bij niveau 3 (van de vijf) in autonoom rijden zijn aanbeland. Nu al wordt onderliggende techniek stapsgewijs geïntroduceerd in de nieuwste modellen. Het kabinet Rutte III belooft aan de infrastructuur te werken. Lees meer:

Auto’s veiliger met technische snufjes

Volvo XC60

Volvo is dit jaar topscoorder bij de EuroNCAP-botsproeven, met uitmuntende resultaten voor de modellen S90, V90 en XC60. In 2018 moeten auto’s wederom aan strengere crashtest-eisen gaan voldoen. Sinds de vorige aanscherping lopen de veiligheidsscores tussen modellen meer uiteen. Alleen auto’s voorzien van voldoende moderne snufjes, zoals een automatisch remsysteem, behalen nog de maximale vijf sterren-score. Positief is dat ook compacte auto’s steeds vaker worden voorzien van zulke techniek. Lees meer:

Tja, en wat zal 2018 voor ons in petto hebben? Daarover kom je meer te weten op nieuwjaarsdag. Dan presenteren we traditioneel onze Vooruitblik met daarin de modellen die we volgend jaar verwachten. Tot dan, voor nu wensen we je alvast prettige kerstdagen.